Gå til hovedindhold

Anmeld en erhvervssygdom (ESS)

ESS er Arbejdsmarkedets Erhvervssikrings og Arbejdstilsynets system til anmeldelse af erhvervssygdomme.

Læger og tandlæger har pligt til at anmelde erhvervssygdomme i ESS. Når du anmelder i ESS sikrer du, at de rette myndigheder og parter får anmeldelsen, og at patienten eventuelt kan få erstatning.

Du kan læse mere om erhvervssygdomme på aes.dk og at.dk:

Anmeld en erhvervssygdom (ESS)

Forskel på arbejdsulykker og erhvervssygdomme

Arbejdsulykker og erhvervssygdomme er ikke det samme.

  • En arbejdsulykke er en skade eller sygdom, som er opstået efter en hændelse eller kortvarig påvirkning (højst 5 dage). Arbejdsulykker skal som hovedregel anmeldes af borgerens arbejdsgiver. Hvis man som læge eller tandlæge vil anmelde en arbejdsulykke for en patient, skal anmeldelsen udfyldes i anmeldesystemet EASY.
  • En erhvervssygdom er en sygdom, der skyldes arbejdsmæssige påvirkninger gennem længere eller kortere tid (mere end 5 dage).

Hvem kan anmelde erhvervssygdomme i ESS?

I ESS kan du anmelde en erhvervssygdom som læge, tandlæge, sekretær for en læge eller anden anmelder. Du skal bruge en NemID medarbejdersignatur for at få adgang til at anmelde erhvervssygdomme. Hvis ikke du ikke har sådan en i forvejen, kan den bestilles hos NemID.

Honorar for anmeldelser

Læger og tandlæger er berettiget til et honorar for indsendte anmeldelser af erhvervssygdomme via ESS, jf. Bekendtgørelse om lægers og tandlægers pligt til at anmelde erhvervssygdomme, §5

Honorar for anmeldelser udbetales af Arbejdstilsynet til den anmeldende læge eller tandlæge.

Andre anmeldere er ikke berettiget til et honorar.

Hvad bruges data fra anmeldelser af erhvervssygdomme til?

Arbejdsmarkedets Erhvervssikring (AES) bruger data til behandling af arbejdsskadesager.

Arbejdstilsynet bruger data fra anmeldte erhvervssygdomme til at

  • tilrettelægge og prioritere arbejdsmiljøindsatsen
  • udarbejde statistikker og besvare forespørgsler
  • føre tilsyn med virksomheder