Her kan du finde svar på de oftest stillede spørgsmål til Barsel.dk
Udbetaling
Hvem har jeg fået udbetalt refusion for?
Når du logger ind på selvbetjening, kan du se hvilket CPR-nr. den udbetalte refusion omhandler.
Hvad er betingelserne for, at jeg kan få udbetalt refusion?
Du skal betale din medarbejder løn under barsel.
Du skal have ret til refusion af dagpenge fra Udbetaling Danmark.
Medarbejderens timeløn skal være højere end dagpengesatsen.
Hvorfor har jeg modtaget et mindre beløb i refusion end forventet?
Hvis du har modtaget mindre refusion end du forventede kan det eventuelt være at vi har modregnet i din refusion.
Hvis vi modregner i refusionen er det fordi vores opkrævning enten ikke er betalt til tiden eller slet ikke betalt.
Hvordan får jeg refusion?
Du skal søge om refusion hos Udbetaling Danmark via NemRefusion. Når Udbetaling Danmark udbetaler barselsdagpenge til dig, får vi besked. Herefter får du automatisk udbetalt refusion fra Barsel.dk.
Hvornår og hvordan bliver refusionen udbetalt?
Vi udbetaler refusion hvert kvartal. Udbetalingen sker ultimo måneden efter kvartalets udløb. Pengene bliver udbetalt til virksomhedens NemKonto. På kontoudskriften vil der stå, at udbetalingen kommer fra Barsel.dk, samt hvilket CPR-nr. udbetalingen gælder for. For at se hvilken perioden refusionen gælder for, henviser vi til selvbetjeningen. Udbetales der for flere CPR-numre henviser vi til selvbetjeningen, hvor du også kan se beregningen af refusionen i detaljer samt periode.
Hvor meget kan jeg få i refusion?
Du kan maksimalt få 193,10 kr. pr. time. Refusionen består af barselsdagpenge fra Udbetaling Danmark og refusion fra Barsel.dk.
Hvor længe kan jeg få refusion?
Du kan få refusion ved fødsel for:
- 4 uger før forventet fødsel til mor
- 2 uger efter fødsel til mor
- 2 ugers fædreorlov efter fødsel (inden for barnets første 14 uger)
- 25 ugers fællesorlov, der kan deles mellem far og mor.
Indbetaling til Barsel.dk
Hvilke lønmodtagere skal jeg betale for?
Du skal betale for alle lønmodtagere, som du betaler ATP-bidrag for. Undtaget er dog elever under 25 år, som er registreret hos Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag (AUB).
Skal jeg betale for en direktør til Barsel.dk?
Ja, hvis virksomheden betaler ATP-bidrag for direktøren, skal virksomheden også betale bidrag til Barsel.dk. Det gælder også, når direktøren ejer anparter eller aktier i virksomheden.
Er jeg selv omfattet af Barsel.dk, når jeg er selvstændig?
Er du ejer af en enkeltmandsvirksomhed, er du ikke omfattet af Barsel.dk, men dine ansatte er.
Derimod er direktører i et A/S, ApS og IVS omfattet af Barsel.dk, da de opfattes som lønmodtagere, og virksomheden betaler ATP-bidrag for dem.
Jeg ønsker ikke at betale til jer. Er jeg tvunget til det?
Ja. Barsel.dk er en lovbestemt barselsudligningsordning. Barsel.dk er for alle arbejdsgivere på det private arbejdsmarked. Dog skal du ikke betale til os, hvis alle dine ansatte er omfattet af en anden godkendt barselsordning.
Hvordan betaler jeg til jer?
Vores bidrag bliver opkrævet som en del af Samlet Betalings opkrævning. Opkrævningen sendes ud en gang i kvartalet.
Læs mere om Samlet Betaling.
Jeg har mistet min opkrævning. Hvad gør jeg?
Vores opkrævning sendes via Samlet Betaling, og denne sendes til virksomhedens digitale postkasse. Du vil derfor altid kunne finde opkrævningen der.
Hjælp til log ind (Barsel.dk)
Hvordan får jeg adgang til selvbetjening?
For at logge ind på Mit Virk skal du bruge en medarbejdersignatur fra din virksomhed.
Læs mere om medarbejdersignaturJeg kan ikke bruge min digitale medarbejdersignatur. Hvad gør jeg?
Almindelige brugere: kontakt din NemID administrator.
NemID administratorer: kontakt Nets på telefon 72 24 70 90 og oplys at du er administrator.