Hvis du er utilfreds eller vil klage
Før du klager
Hvis du er utilfreds, er du velkommen til at kontakte Udbetaling Danmark.
Start gerne med at ringe
Hvis du undrer dig eller er utilfreds med noget i din sag, anbefaler Udbetaling Danmark, at du starter med at ringe til Barselsdagpenge. Nogle gange sker der misforståelser, som lettest bliver løst med en mundtlig forklaring.
Ring til Barselsdagpenge, Udbetaling Danmark – tlf. 70 12 80 64.
Hvis du har forslag til forbedringer
Hvis du ikke vil klage, men ud fra dine oplevelser har forslag til noget, Udbetaling Danmark kan gøre bedre, kan du sende dit forslag til forbedringer. Udbetaling Danmark læser alle forslag og bruger dem til løbende at gøre sin service bedre.
- Send forslag til forbedringer (nyt vindue)
Du kan også kontakte kundeambassadøren for Udbetaling Danmark.
- Læs mere om kundeambassadøren (nyt vindue)
Har Udbetaling Danmark spurgt, om I er enige i et brev?
Hvis virksomheden har fået et brev, hvor Udbetaling Danmark spørger, om I er enige i bestemte oplysninger, kan du kommentere oplysningerne inden for den frist, der står i brevet. Der står altid i brevet, hvad du skal gøre, hvis du er uenig.
Hvordan klager jeg?
Hvis I som virksomhed er uenige i en afgørelse fra Udbetaling Danmark, kan du klage over den. Udbetaling Danmark skal have din klage, senest 4 uger efter du har modtaget afgørelsen. En afgørelse er Udbetaling Danmarks beslutning i din sag, fx hvad virksomheden kan få i refusion, hvad I skal betale tilbage mv. Du får altid besked om afgørelsen i et brev.
Sådan klager du
Du kan klage ved at ringe eller skrive til Udbetaling Danmark.
- Log ind på Virk og send digital post til "Barselsdagpenge"
- Ring til Barselsdagpenge på 70 12 80 64
Hvad kan du ellers gøre?
Hvis du ikke vil klage over en afgørelse, men er utilfreds med den måde, Udbetaling Danmark har behandlet din sag på, kan du også kontakte kundeambassadøren.
- Læs mere om kundeambassadøren (nyt vindue)
Hvordan skriver jeg klagen?
Når du klager, er det vigtigt, at det er tydeligt, hvad du klager over og hvorfor.
Tjekliste - før du skriver klagen
Der er ingen krav til måden, du skriver på, men du kan bruge tjeklisten her som forberedelse, før du skriver klagen.
- Hvad er der sket og hvornår?
- Fx at du har fået et brev med en afgørelse, du er uenig i. Skriv gerne brevets overskrift og dato.
- Hvad er du uenig i eller utilfreds med?
- Hvorfor er du uenig eller utilfreds?
- Hvad vil du gerne opnå med klagen?
- Er der oplysninger, du mener, Udbetaling Danmark ikke har taget højde for?
- Har du dokumenter, der støtter din klage?
Send klagen ved at logge ind på Virk Log ind på Virk og send digital post til ”Barselsdagpenge”. Du kan vedhæfte et dokument eller skrive direkte i mailen.
Hvis du sender klagen på en anden måde, er det en hjælp, hvis du også skriver en tydelig overskrift, fx ”Klage over barselsdagpenge”, virksomhedens CVR-nummer, medarbejderens CPR-nr. og virksomhedens telefonnummer, så Udbetaling Danmark kan kontakte dig.
Hvornår skal jeg senest klage?
Hvis du klager over en afgørelse, skal Udbetaling Danmark have din klage, senest 4 uger efter du har modtaget afgørelsen.
Udløber klagefristen på en lørdag, søndag, helligdag eller fredagen efter Kristi Himmelfart, bliver klagefristen forlænget til den første hverdag derefter.
Hvad sker der, hvis jeg klager for sent?
Hvis du klager for sent, sender Udbetaling Danmark din klage videre til Ankestyrelsen, som beslutter, om der er særlige grunde til, at din klage alligevel skal behandles.
Hvad sker der, efter jeg har klaget?
Når Udbetaling Danmark har modtaget din klage, undersøger Udbetaling Danmark virksomhedens sag igen ud fra det, du har skrevet i klagen. I nogle tilfælde ringer Udbetaling Danmark til dig for at drøfte sagen og få flere oplysninger. Det er med til at sikre det bedste grundlag for at behandle din klage.
Hvornår får jeg svar?
Du får svar på din klage, senest 4 uger efter Udbetaling Danmark har modtaget den.
- Du klager til Udbetaling Danmark
- Udbetaling Danmark undersøger sagen
- Udbetaling Danmark vurderer, om du har ret, delvis ret eller ikke ret.
- Du får svar på klagen efter senest 4 uger.
Du får besked, hvis Udbetaling Danmark ikke kan give dig svar inden for de 4 uger. Det kan ske, hvis Udbetaling Danmark skal skaffe ekstra oplysninger for at vurdere din klage.
Hvad sker der med min klage?
Hvis du klager over en afgørelse, er der en fast proces for måden, klagen behandles på.
Hvis Udbetaling
Danmark...Hvad sker der med klagen
...giver dig ret
i din klageDu får en ny afgørelse,
som erstatter den tidligere afgørelse....giver dig ret i en
del af din klageDu får en ny afgørelse med besked om,
hvilken del af klagen, du får ret i.Hvis du fortsat vil klage, skal du inden for
4 uger give besked til Udbetaling Danmark.
Derefter sender Udbetaling Danmark din
klage videre til Ankestyrelsen, som vurderer den....ikke giver dig ret i
din klageDu får brev om, at Udbetaling Danmark ikke giver
dig ret, og din klage bliver sendt videre til
Ankestyrelsen, som vurderer den.Hvad gør Ankestyrelsen?
Når Ankestyrelsen har modtaget din klage, får du et brev, der fortæller, hvad der nu sker. Du får et nyt brev med Ankestyrelsens afgørelse, når de har behandlet din klage. Ankestyrelsen er en uafhængig, statslig institution og den øverste klageinstans for bl.a. Udbetaling Danmark.
- Se Ankestyrelsens sagsbehandlingstid (nyt vindue)
Hvis du klager over noget andet end en afgørelse
Hvis du klager over noget andet end en afgørelse, undersøger Udbetaling Danmark, om der er noget, der burde være gjort anderledes. Du får altid svar på din klage.
Hvad kan jeg ellers gøre?
Du kan også kontakte Udbetaling Danmarks kundeambassadør, hvis du er utilfreds med den måde, Udbetaling Danmark har håndteret din sag, eller du synes, der er noget, Udbetaling Danmark kan gøre bedre.
- Læs mere om kundeambassadøren (nyt vindue)
Hjælp Udbetaling Danmark med at blive bedre
Du kan blive en del af ATPs virksomhedspanel, som hjælper Udbetaling Danmark med at blive bedre. Virksomhedspanelet svarer fx på undersøgelser om virk.dk og kommunikationen fra Udbetaling Danmark.
Relaterede indberetninger
-
Refusion af barselsdagpenge
Udbetaling Danmark