Ansøgning om fritagelse for erhvervsaffaldsgebyr efter affaldsbekendtgørelsens § 60, stk. 4.
For at få fritagelse efter §60 stk. 4 ”virksomheden har ikke en egentlig affaldsproduktion” skal du sandsynliggøre, at din virksomhed ikke producerer affald.
Det er Allerød Kommunens vurdering, at alle aktive virksomheder har affald i form af fx madaffald, emballager (f.eks. plast og pap), papir/fagblade/breve, elektronikaffald (såsom computere og printerpatroner), kontorinventar, farligt affald (f.eks. lysstofrør/sparepærer og batterier) eller andet, som skal udskiftes eller smides væk.
Som udgangspunkt er det derfor kun inaktive virksomheder (ingen omsætning i hele gebyråret) og virksomheder, som er ophørt eller under konkurs, likvidation, tvangsopløst eller rekonstruktion inden udsendelse af opkrævningen, der kan opnå fritagelse efter denne bestemmelse.
Hvis din virksomhed er inaktiv, skal du medsende dokumentation i form af f.eks. kvitteringer for indberetning af 0-moms for 2018 (indtil ansøgningsdato). Du skal desuden redegøre for, hvorfor virksomheden forventes at være inaktiv i resten af 2018.
Oplysninger om din virksomheds ophør mv. skal fremgå ved opslag på www.cvr.dk. Hvis ophør mv. ikke fremgår ved opslag, skal du vedlægge dokumentation for virksomhedens ophør mv. i form af kvitteringer eller udskrifter fra SKAT, CVR-registret eller Erhvervsstyrelsen.
Du kan tilføje dokumenter og redegørelser (kommentarer) under trinnet ”Dokumenter” i ansøgningsprocessen.
Det er Allerød Kommune, som afgør om dokumentationen er tilstrækkelig til at få fritagelse efter denne bestemmelse.
Virksomheden erklærer hermed på tro og love, at virksomheden er enten inaktiv, ophørt, under konkurs, tvangsopløst eller rekonstruktion, og at de afgivne oplysninger er korrekte. Virksomheden giver samtykke til, at kommunen kontrollerer oplysningerne.