Ansøgning om fritagelse for grundgebyr for erhverv efter affaldsbekendtgørelsens § 60 stk. 4 "virksomheden har ikke en egentlig affaldsproduktion". For at få fritagelse efter denne bestemmelse skal du sandsynliggøre, at din virksomhed ikke producerer affald.
Det er Rudersdal Kommunes vurdering, at alle aktive virksomheder har affald i form af fx madaffald, emballager (fx plast og pap), papir/fagblade/breve, elektronikaffald (fx computer og printer), kontorinventar, farligt affald (fx lysstofrør, sparepære og batterier) eller andet som skal udskiftes eller smides væk.
Det er derfor kun inaktive virksomheder, uden omsætning i hele gebyråret, og virksomheder, som er ophørt eller under konkurs, likvidation, tvangsopløst eller rekonstruktion, der kan opnå fritagelse efter denne bestemmelse.
Hvis din virksomhed er inaktiv, skal du vedlægge dokumentation i form af fx kvitteringer for indberetning af 0-moms for 2018 (indtil ansøgningsdato). Du skal desuden redegøre for, hvorfor virksomheden forventes at være inaktiv i resten af 2018.
Oplysninger om din virksomheds ophør mv. skal fremgå ved opslag på www.cvr.dk. Hvis ophør mv. ikke fremgår ved opslag, skal du vedlægge dokumentation for virksomhedens ophør mv. i form af kvitteringer eller udskrifter fra SKAT, CVR-registret eller Erhvervsstyrelsen.
Du kan tilføje dokumenter og redegørelser (kommentarer) under trinnet "Dokumenter" i ansøgningsprocessen.
Det er Rudersdal Kommune, som afgør om dokumentationen er tilstrækkelig til at få fritagelse efter denne bestemmelse.
Virksomheden erklærer hermed på tro og love, at virksomheden er enten inaktiv, ophørt, under konkurs, tvangsopløst eller rekonstruktion, og at de afgivne oplysninger er korrekte. Virksomheden giver samtykke til, at kommunenen kontrollerer oplysningerne.