Ansøgning om godkendelse af byggevarer i kontakt med drikkevand (GDV)
Her kan du ansøge om en GDV-godkendelse, hvis du vil markedsføre og sælge en byggevare i kontakt med drikkevand i Danmark.
Hav følgende parat
Du skal have nedenstående dokumentation klar, inden du går i gang med at ansøge. Find de forskellige skabeloner, du skal bruge i ansøgningen.
-
Liste over versioner af byggevaren
-
Foto(s)
-
Tegning(er)
-
Udfyldt(e) materialespecifikation(er) om byggevarens komponenter og materialer
-
Toksikologisk vurdering af byggevaren/komponenter heri af plast/elastomerer (hvis påkrævet)
-
Testprogram for byggevaren/komponenter heri af plast/elastomerer (hvis påkrævet)
-
Testrapport(er) (hvis påkrævet)
-
Toksikologisk vurdering af testresultater for byggevaren/komponenter heri af plast/elastomerer (hvis påkrævet)
-
Eventuelle certifikater/godkendelser som dokumentation for de sundhedsmæssige egenskaber af byggevaren/komponenter heri
-
Tilsynsaftale eller eventuel betinget tilsynsaftale eller erklæring herom
-
Eventuel fuldmagt til at handle på vegne af ansøger
Dokumenterne må ikke fylde mere end 2 MB per stk.
Før du ansøger, kan du med fordel læse "Ansøgningsvejledning
om byggevarer godkendt til drikkevand" og følge fremgangsmåden deri.
Uddybende forklaringer og baggrund finder du i den generelle vejledning "Vejledning om byggevarer godkendt til drikkevand".
Du skal logge ind med NemID til Erhverv eller Medarbejdersignatur
For at ansøge skal du logge ind med NemID til Erhverv eller med NemID Medarbejdersignatur. Når du logger ind, bliver du automatisk identificeret som ansat i en virksomhed med virksomhedens navn og CVR-nr. og dit navn. Den måde at logge ind og identificere sig på kaldes Nemlog-In.
Ansøger du på vegne af en anden virksomhed f.eks. som rådgiver, skal du logge ind med dit eget NemID til Erhverv eller egen NemID medarbejdersignatur. I ansøgningen bliver du registreret som kontaktperson for ansøgningen, hvorefter du kan indtaste oplysninger om den virksomhed, som du ansøger på vegne af.
Mere information
GDV-ordningen er en gebyrfinansieret godkendelsesordning, hvor byggevarer i kontakt med drikkevand kan godkendes, så byggevaren kan markedsføres og sælges i Danmark.
GDV-ordningen vedrører godkendelser af byggevarers sundhedsmæssige egenskaber. Ordningen er med til at sikre overholdelse af kvalitetskravene til drikkevand, når vandet kommer ud til forbrugernes taphaner. GDV-ordningen omfatter byggevarer, som er en fast del af drikkevandsinstallationen fra indgang til ejendom (skel) og frem til og med tapstedet, og som kommer i kontakt med drikkevand, fx rør, fittings, ventiler, armaturer, apparater, vandbehandlingsanlæg, mv.
Godkendelsesindehaveren har ret til at mærke de byggevarer, som bliver godkendt i GDV-ordningen, med ”Godkendt til drikkevand”-mærkning i henhold til bekendtgørelse om markedsføring og salg af byggevarer i kontakt med drikkevand.
GDV-godkendelser er blandt de godkendelser/certifikater, der kan anvendes til at dokumentere de sundhedsmæssige egenskaber af byggevarer i kontakt med drikkevand, så de lovligt kan markedsføres eller sælges i Danmark. Hvis du har et tysk, hollandsk eller svensk certifikat/godkendelse, som er accepteret som dokumentation, er GDV-godkendelse ikke nødvendig, se Trafik- Bygge- og Boligstyrelsens hjemmeside for vejledning.
Her kan du finde mere information om GDV-ordningen og reglerne herom.
Ansøgningsvejledning om byggevarer godkendt til drikkevand
Lovgivning
- Bekendtgørelse om markedsføring og salg af byggevarer i kontakt med drikkevand
- Bekendtgørelse om betaling for behandling af ansøgninger om godkendelse af byggevarer i kontakt med drikkevand
- Lov om ændring af lov om fremme af energibesparelser i bygninger, lov om bygnings- og boligregistrering samt byggeloven
- Byggeloven
- Bekendtgørelse om vandkvalitet og tilsyn med vandforsyningsanlæg
- Bekendtgørelse om kvalitetskrav til miljømålinger
-
Vi er den dataansvarlige – hvordan kontakter du os?
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen er dataansvarlig for behandlingen af de personoplysninger, som vi har modtaget. Du finder vores kontaktoplysninger nedenfor.
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København VCVR: 27186386
Telefon: 72218800
Email: info@tbst.dk
-
Kontaktoplysninger på databeskyttelsesrådgiveren
Hvis du har spørgsmål til vores behandling af oplysningerne, er du altid velkommen til at kontakte vores databeskyttelsesrådgiver.
Du kan kontakte vores databeskyttelsesrådgiver, Søren Kristensen, på følgende måder:
Telefon: 41780531
E-mail: dpo@tbst.dk
-
Formålene og retsgrundlaget for behandlingen af personoplysninger
Vi behandler personoplysningerne til følgende formål:
- Opnå godkendelse af byggevare godkendt til drikkevand. Personoplysningerne er kontakt information på kontakt person hos ansøger.
Retsgrundlaget for vores behandling af dine personoplysninger følger af:
- BEK nr. 1007 af 29.juni 2016 om markedsføring og salg af byggevarer i kontakt med drikkevand § 15, stk. 2
-
Kategorier af personoplysninger
Vi behandler følgende kategorier af personoplysninger om dig:
- Navn på kontaktperson, arbejdstelefon nummer, arbejds e-mail, evt. titel
-
Modtagere eller kategorier af modtagere
Vi videregiver eller overlader dine personoplysninger til følgende modtagere:
- [Beskriv hvis muligt konkret modtager/konkrete modtagere eller kategorier af modtagere, f.eks. ”politiet”, ”andre offentlige myndigheder”, ”rådgivere” eller ”databehandlere”].
-
Overførsel til modtagere i tredjelande, herunder internationale organisationer
Vi vil overføre dine personoplysninger til modtagere uden for EU og EØS.
Det drejer sig om [indsæt modtagere i tredjelande], som er beliggende i [indsæt tredjelande].
Vi kan oplyse at [indsæt oplysninger om, hvorvidt Kommissionen har truffet afgørelse om tilstrækkeligheden af beskyttelsesniveauet, eller i tilfælde af overførsler i henhold til databeskyttelsesforordningens artikel 46, 47 eller 49, stk. 1, andet afsnit, en henvisning til de fornødne eller passende garantier, og hvordan den registrerede kan opnå en kopi heraf, eller hvor garantierne er blevet gjort tilgængelige].
-
Hvor personoplysningerne stammer fra
Oplysninger indhentes ved oplysning fra ansøger
-
Opbevaring af personoplysninger
De oplysninger, styrelsen skal journalisere, afleveres løbende til Rigsarkivet efter arkivlovens regler og Statens Arkivers bestemmelser herom. Oplysninger vi modtager, der ikke er omfattet af styrelsens pligt til at journalisere, vil blive slettet, når vi ikke længere har behov for dem.
-
Automatiske afgørelser, herunder profilering
Vi anvender automatiske afgørelser, herunder profilering til brug for [beskriv i hvilke tilfælde automatiske afgørelser, herunder profilering kan forekomme]. [Beskriv logikken i de automatiske afgørelser, herunder profilering, samt betydningen og de forventede konsekvenser af en sådan behandling for den registrerede].
-
Retten til at trække samtykke tilbage
Er der afleveret personoplysninger om dig, har du til enhver tid ret til at trække dit samtykke tilbage. Dette kan du gøre ved at kontakte os.
Hvis du vælger at trække dit samtykke tilbage, påvirker det ikke lovligheden af vores behandling af dine personoplysninger på baggrund af dit tidligere meddelte samtykke og op til tidspunktet for tilbagetrækningen. Hvis du tilbagetrækker dit samtykke, har det derfor først virkning fra dette tidspunkt.
-
Dine rettigheder hvis der er afleveret personoplysninger om dig
Du har efter databeskyttelsesforordningen en række rettigheder i forhold til vores behandling af oplysninger om dig.
Hvis du vil gøre brug af dine rettigheder, skal du kontakte Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen.
Ret til at se oplysninger (indsigtsret)
Du har ret til at få indsigt i de oplysninger, som vi behandler om dig, samt en række yderligere oplysninger.
Ret til berigtigelse (rettelse)
Du har ret til at få urigtige oplysninger om dig selv rettet.
Ret til sletning
I særlige tilfælde har du ret til at få slettet oplysninger om dig, inden tidspunktet for vores almindelige generelle sletning indtræffer.
Ret til begrænsning af behandling
Du har visse tilfælde ret til at få behandlingen af dine personoplysninger begrænset. Hvis du har ret til at få begrænset behandlingen, må vi fremover kun behandle oplysningerne – bortset fra opbevaring – med dit samtykke, eller med henblik på at retskrav kan fastlægges, gøres gældende eller forsvares, eller for at beskytte en person eller vigtige samfundsinteresser.
Ret til indsigelse
Du har i visse tilfælde ret til at gøre indsigelse mod vores lovlige behandling af dine personoplysninger.
Ret til at transmittere oplysninger (dataportabilitet)
Du har i visse tilfælde ret til at modtage dine personoplysninger i et struktureret, almindeligt anvendt og maskinlæsbart format samt at få overført disse personoplysninger fra én dataansvarlig til en anden uden hindring.
Du kan læse mere om dine rettigheder i Datatilsynets vejledning om de registreredes rettigheder, som du finder på www.datatilsynet.dk.
-
Klage til Datatilsynet
Du har ret til at indgive en klage til Datatilsynet, hvis du er utilfreds med den måde, Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen behandler dine personoplysninger på. Du finder Datatilsynets kontaktoplysninger på www.datatilsynet.dk.