Samlet Betaling

Samlet Betaling

Arbejdsgiver

Samlet Betaling står for at beregne og opkræve bidrag til en række ordninger, som arbejdsgivere i Danmark skal betale til.

I modtager hvert kvartal opkrævninger fra Samlet Betaling. Opkrævninger og andre meddelelser bliver sendt til virksomheden via Digital Post på Virk.dk. Er virksomheden et udenlandsk selskab, får I opkrævningen med posten.

Bidrag og satser

Under hver ordning kan I se de aktuelle satser og læse, hvad I får ud af bidragene.

Vær dog opmærksom på, at der gælder forskellige betingelser for, om I skal betale bidrag til de enkelte ordninger.

For 1. kvartal 2024 og frem opkræver Samlet Betaling også ATP-bidraget. Læs mere om opkrævningen af ATP-bidraget via Samlet Betaling.

Læs mere

Beregning

Som udgangspunkt bliver jeres bidrag til Samlet Betaling automatisk beregnet på baggrund af de ATP-bidrag, I indberetter for jeres medarbejdere.

Samlet Betaling modtager hvert kvartal oplysninger om det samlede ATP-bidrag, som I har indberettet i eIndkomst.

De indberettede ATP-bidrag omregnes til et antal fuldtidsbeskæftigede ved at dividere de samlede indberettede ATP-bidrag med 891,00 kr., som svarer til et kvartalsbidrag til ATP for en fuldtidsmedarbejder.

Eksempel (kvartalsbidrag)

5.000 kr. (samlede ATP-bidrag) / 891 kr. (ATP-sats)

= 5,61 fuldtidsbeskæftigede

Beregningsperioder

Når Samlet Betaling sender en opkrævning, bliver bidraget beregnet ved at se på, hvor meget I har indberettet i ATP-bidrag inden for følgende fire perioder:

KvartalIndberetningBetalingsfrist
1. kvartal 202410. april 20241. juli 2024
2. kvartal 202410. juli 20241. oktober 2024
3. kvartal 202410. oktober 20241. januar 2025
4. kvartal 202410. januar 20251. april 2025

Bemærk, fra og med 1. kvartal 2024 bliver beregningen af jeres bidrag til Samlet Betaling foretaget på baggrund af jeres indberetning af ATP-bidrag. Tidligere er jeres bidrag til Samlet Betaling blevet beregnet på baggrund af jeres betaling af ATP-bidrag.

Beregning af Læreplads-AUB

Bidragene til Læreplads-AUB beregnes ikke på baggrund af ATP-bidrag. Bidragene beregnes i stedet på grundlag af virksomhedens Læreplads-AUB regnskab. Jeres Læreplads-AUB regnskab udarbejdes af AUB. (Læreplads-AUB hed tidligere Praktikplads-AUB).

Beregning af FerieKonto (administrationsbidrag)

Administrationsbidrag til FerieKonto beregnes på grundlag af indberetninger til FerieKonto. I skal betale et administrationsbidrag for hver medarbejder, beregnet med ét bidrag pr. måned i de måneder, hvor I har indberettet feriepenge for medarbejderen til FerieKonto.

Eksempel:
MånedIndberetninger
Januar5
Februar5
Marts4
Samlet Betaling opkræver i alt:14 x aktuelle bidragssats

Læs mere

Betaling

Bidrag til Samlet Betaling kan betales på en af nedenstående måder:

  • Via en fremsendt opkrævning i Digital Post: Som standard, får I tilsendt en samlet opkrævning for bidragene til Samlet Betaling i Digital Post. I kan betale opkrævningen via jeres netbank.

  • Via en automatisk betalingsserviceaftale: I kan vælge at oprette en automatisk betalingsserviceaftale (BS-aftale) for jeres bidrag Samlet Betaling. Opret en BS-aftale for Samlet Betaling.

  • Via et lønservicebureau eller lønsystem: I kan vælge at betale jeres bidrag til Samlet Betaling via et lønservicebureau eller lønsystem.

  • Betaling fra udlandet: Har I en virksomhed i udlandet eller en udenlandsk bank, skal I betale jeres bidrag til Samlet Betaling ved en international bankoverførsel. I skal bruge følgende betalingsoplysninger:

    • Danske Bank Holmens Kanal 2-12 1092 København K

    • BIC/SWIFT: DABADKKK

    • IBAN: DK30 0216 4069201474

    • Husk, at oplyse virksomhedens CVR/SE-nr. i meddelelsen til modtager

Det er ikke muligt at betale bidrag til Samlet Betaling via e-fakturering, da der i Bekendtgørelse om fællesopkrævning af visse arbejdsgiverbidrag mv. er oplistet, hvordan bidrag kan betales. . Gå til bekendtgørelsen.

Læs mere

Betalingsfrister

Samlet Betaling har følgende betalingsfrister:

KvartalBetalingsfrist
1. kvartal 20241. juli 2024
2. kvartal 20241. oktober 2024
3. kvartal 20241. januar 2025
4. kvartal 20241. april 2025

Er betalingsfristen en lørdag, søndag eller helligdag, vil den sidste frist for at betale være den første efterfølgende hverdag.

I modtager opkrævningen i Digital Post cirka en måned før betalingsfristen. Hvis I har en betalingsserviceaftale, en aftale med et lønservicebureau eller anvender et lønsystem får I ikke fremsendt en opkrævning. I stedet for vil jeres betaling ske via den aftale, I har oprettet. 

Bemærk, i 2024 er forfaldsdatoen den samme som betalingsfristen.

Læs mere

Lovgivning mv.

Her kan I finde lovgivning, klagevejledning og information om, hvordan Samlet Betaling behandler personoplysninger.

Juridisk vejledning

Hvis du er utilfreds eller vil klage

Er du ikke tilfreds med den behandling, du har fået, er du velkommen til at kontakte Samlet Betaling.

Sådan behandler vi personoplysninger

Her kan du læse, hvilke oplysninger Samlet Betaling behandler, hvordan oplysningerne behandles, og hvilke rettigheder du har i den forbindelse.

Læs mere om behandlingen af personoplysninger

Opdateret 29.04.2024